سابقه منفی برای استخدام چقدر است؟
وبلاگی از جنس محتوا
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند





دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 47
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :
سابقه منفی برای استخدام چقدر است؟

بسیاری از افرادی که به کلانتری، دادسرا یا محاکم قضایی ارجاع شده اند، حتی در صورت احضار برای پرسش و پاسخ مختصر، نگران عواقب موضوع هستند و از آنها سؤال می شود که آیا حضور در مراجع مذکور برای این موضوع است. شخص سابقه بد یا سابقه بد؟ همچنین اگر پرونده ای به عنوان سابقه کیفری در پرونده کیفری فردی ثبت شده باشد، آیا در استخدام وی تأثیری دارد؟

از آنجایی که یکی از شروط مهم برای استخدام در ادارات دولتی و یا حتی برخی مشاغل خصوصی و آزاد، همراه داشتن گواهی عدم سوء پیشینه است، در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که سوء پیشینه چه تاثیری بر استخدام دارد. مدت زمان تاثیر منفی پس زمینه چیست؟ همچنین لازم به توضیح است که فرد دارای سوابق در چه جرائمی محسوب می شود و سابقه بد چه تاثیری بر اشتغال دارد. برای پرداختن به این سؤالات، در ادامه توضیح خواهیم داد که چه جرائمی بر اشتغال تأثیر منفی دارند، چه مدت تأثیر منفی بر اشتغال دارند و چگونه تأثیر منفی بر اشتغال دارند.

 تاثیر سوء سابقه اشتغال در چه جرائمی ایجاد می شود؟

یکی از مهمترین مزایایی که ممکن است برخی افراد به دنبال آن باشند استخدام رسمی یا قراردادی در دستگاه های اجرایی است. البته معمولا برای استخدام دولتی شرایطی مانند سن، تحصیلات و تخصص و ... لازم است. علاوه بر این، یکی از شرایط عمومی استخدام در دستگاه های دولتی، نداشتن سوابق یا نداشتن سوابق بد است، چرا که در مرحله گزینش، صلاحیت ها و صلاحیت های اخلاقی لازم است. این در حالی است که برخی افراد خواسته یا ناخواسته متهم یا محکوم به جرایم خاصی می شوند و اولین موضوعی که برای آنها مهم است این است که آیا سابقه بدی دارند یا خیر. به همین منظور در این قسمت قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که زمینه های منفی اشتغال تحت تاثیر چه جرائمی است؟

پاسخ به این سوال از آن جهت ضروری است که برخی تصور می کنند در تمامی جرایم سوء سابقه برای مرتکبین ایجاد می شود و یا حتی اگر متهم جرم شناخته شوند و در دادگاه برای آنها احضاریه ارسال شود، دادگاه این موضوع را انجام می دهد. صرفاً قرار گرفتن پاهای آنها در محیط های ذکر شده زمینه بدی برای آنها دارد. اما این موضوع صحت ندارد و صرفاً صدور حکم قطعی و محکومیت مجازات های مندرج در قانون است که باعث ایجاد و ایجاد زمینه بد برای اشتغال می شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که سوء سابقه در استخدام چه جرایمی دارد، باید گفت که اصولاً سوء سابقه برای استخدام دولتی به عنوان یکی از مجازات های تبعی در شرایطی ایجاد می شود که متهم مرتکب یکی شود. از جنایات و مجازات ها محکومیت های زیر قطعی شده است:

  • در احکام قطعی به حبس ابد و حبس ابد؛
  • در محکومیت های قطعی برای قطع عضو و قصاص؛ اگر دیه جنایت بیش از نصف دیه متهم باشد;
  • مجازات در احکام قطعی را نفی می کند;
  • در جملات پایانی در حد شلاق;
  • در جملات پایانی به قصاص؛ اگر دیه جنایت وارد شود نصف دیه بی گناه یا کمتر است;
  • در احکام قطعی به حبس تا درجه چهار.
  • در محکومیت های قطعی به حبس تا درجه پنج؛

نکته حائز اهمیت در مورد تأثیر سوء پیشینه در استخدام این است که طبق ماده 25 قانون مجازات اسلامی تنها در صورتی که جرم به صورت عمدی واقع شده باشد، این موضوع به عنوان سوء پیشینه یا سوء سابقه در پرونده کیفری افراد ثبت می شود. ; بنابراین در صورت وقوع جرم غیرعمد و اعمال هر یک از مجازات های ذکر شده برای فرد، این موضوع تاثیری در ایجاد سوء سابقه برای اشتغال نداشته و موجب سلب حقوق اجتماعی نمی شود.

بدیهی است ارتکاب جرائم غیر از موارد مذکور در این ماده به استناد تبصره 1 ماده 25 قانون مجازات اسلامی موجب ثبت محکومیت در سابقه کیفری می شود. اما زمانی که شخصی قصد اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای اشتغال را داشته باشد، این مورد در سابقه کیفری وی لحاظ نمی شود. مگر اینکه قوه قضائیه درخواست تجدید نظر در حکم کرده باشد.

سابقه منفی برای استخدام چقدر است؟

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، محکومیت قطعی به هر یک از مجازات های مذکور در ماده 25 قانون مجازات اسلامی موجب می شود که مرتکب جرم عمدی به عنوان مجازات تبعی برای مدت معینی از حقوق اجتماعی خود محروم شود. یکی از این حقوق اجتماعی، استخدام در ادارات دولتی است. زیرا یکی از ملاک های عمومی گزینش و استخدام، نداشتن سابقه کیفری است. اما سوال مهم در این زمینه این است که آیا اگر شخصی به یکی از مجازات های ذکر شده در قسمت قبل محکوم شود، نمی تواند برای همیشه در دولت استخدام شود.

 

https://asanestekhdam.com/search/esmadrak-2/



تعداد بازدید از این مطلب: 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : سهراب مجدی
تاریخ : دو شنبه 29 فروردين 1401
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
آخرین مقالات فوری و مهم مربوط به سیاست، ورزش، اقتصاد، سینما، قیمت ها و اخبار ویدئویی را در اینجا دنبال کنید.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید